W Powiatowym Urzędzie Pracy w Śremie utworzone zostały następujące komórki organizacyjne:
- Centrum Aktywizacji Zawodowej, w skład którego wchodzą:
- Dział Aktywności Zawodowej
- Dział Programów Rynku Pracy
- Dział Ewidencji i Świadczeń
- Dział Finansowo-Księgowy
- Dział Administracyjno-Organizacyjny
Działy to komórki organizacyjne zajmujące się określoną problematyką i działalnością w sposób kompleksowy lub kilkoma pokrewnymi zadaniami, których realizacja w jednej komórce organizacyjnej ułatwia prawidłowe zarządzanie.
Dział Ewidencji i Świadczeń
Do głównych zadań Działu należy:
- rejestrowanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia,
- formalna obsługa ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych osób bezrobotnych,
- wydawanie zaświadczeń klientom PUP.
Dział Aktywności Zawodowej
Do głównych zadań Działu należy:
- organizowanie pośrednictwa pracy polegającego na udzielaniu pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy i osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo w uzyskaniu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej oraz pracodawcom pomocy w pozyskaniu kandydatów do pracy,
- organizowanie i finansowanie poradnictwa zawodowego polegającego na udzielaniu pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy i osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, w szczególności w wyborze lub zmianie zawodu, a także przedsiębiorcom w szczególności w podnoszeniu kompetencji zawodowych,
- pozyskiwanie, upowszechnianie i realizowanie ofert pracy,
- ustalanie i realizacja indywidualnego planu działania dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy,
- udzielanie informacji o zakresie form pomocy i możliwości ich zastosowania,
- kierowanie uprawnionych osób bezrobotnych i poszukujących pracy na subsydiowane miejsca pracy, staż, prace społecznie-użyteczne i inne formy pomocy przewidziane w obowiązujących przepisach,
- inicjowanie i organizowanie szkoleń osób uprawnionych (grupowych i indywidualnych),
- udzielanie indywidualnych i grupowych porad zawodowych,
- realizacja zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między poszczególnymi państwami w ramach działań sieci EURES,
- realizowanie zadań związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym zakresie zezwoleń na pracę sezonową,
- realizowanie zadań związanych z Krajowym Funduszem Szkoleniowym, tj. udzielanie pomocy pracodawcom poprzez finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy.
Dział Programów Rynku Pracy
Do głównych zadań Działu należy:
- promocja i realizacja form pomocy tj. w szczególności subsydiowanego zatrudnienia, staży, prac interwencyjnych, prac społecznie użytecznych i innych form pomocy przewidzianych przepisami prawa,
- opracowywanie i realizowanie programów z zakresu aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia i rynku pracy, w tym wynikających z programów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus,
- promocja projektów,
- aplikowanie o środki na programy z zakresu aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia i rynku pracy,
- rozliczanie, monitorowanie i kontrola wydatkowania środków finansowych na aktywizację bezrobotnych i poszukujących pracy,
- badanie efektywności działań aktywizujących rynek pracy,
- przygotowywanie projektów planów ilościowo-wartościowych z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w podejmowaniu działalności na własny rachunek, w tym udzielanie pomocy finansowej na podjęcie działalności gospodarczej,
- kontrola i bieżący nadzór nad realizacją projektów.
Dział Administracyjno-Organizacyjny
Do głównych zadań Działu należy:
- opracowywanie projektów wewnętrznych regulaminów i innych wewnętrznych aktów normatywnych stanowiących podstawę funkcjonowania PUP,
- obsługa kancelaryjna PUP,
- prowadzenie spraw osobowych pracowników PUP,
- obsługa Powiatowej Rady Rynku Pracy,
- przyjmowanie i koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków,
- administrowanie siecią komputerową i bazami danych,
- rozwój i eksploatacja oprogramowania komputerowego,
- administrowanie majątkiem PUP,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją inwestycji i remontów siedziby PUP,
- prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych,
- opracowywanie informacji, sprawozdań i analiz dotyczących zatrudnienia oraz związanych z administrowaniem majątkiem PUP.
Dział Finansowo-Księgowy
Do głównych zadań Działu należy:
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej PUP,
- opracowywanie projektów planów finansowych PUP i ich zmian oraz dokonywanie bieżących analiz z wykonania planów,
- nadzór i bieżący monitoring wydatkowania środków Funduszu Pracy i innych pozyskanych środków w ramach programów i projektów z zewnętrznych źródeł finansowania,
- bieżąca kontrola zawieranych umów pod względem finansowym,
- sporządzanie sprawozdań finansowych i innych dotyczących realizowanych zadań,
- rozliczanie i prowadzenie windykacji nienależnie pobranych świadczeń z Funduszu Pracy oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- współpraca z bankiem w zakresie wypłat świadczeń dla bezrobotnych,
- rozliczanie list wypłat zasiłków dla bezrobotnych i innych świadczeń wypłacanych bezrobotnym i innym uprawnionym osobom,
- naliczanie wynagrodzeń i świadczeń finansowanych z funduszu ubezpieczeń społecznych oraz prowadzenie dokumentacji związanej z ich rozliczeniem,
- sporządzanie dokumentów rozliczeniowych dotyczących składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i Fundusz Pracy.