Zmiany w zakresie zgłaszania ofert pracy - nowy obowiązek pracodawców!

Print Drukuj

W Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która weszła w życie z dniem 1 czerwca 2025 r.

Powyższa ustawa wprowadza nowe zasady zgłaszania przez pracodawców ofert pracy do urzędów pracy i ich upowszechniania w bazie ofert pracy o nazwie ePraca (aktualnie Centralna Baza Ofert Pracy).

Zgodnie z art. 83 ust.2 pkt 1 ww. ustawy określono, że oferty pracy do ePracy  zgłaszają obowiązkowo  podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902) tj.:

• organy władzy publicznej;

• organy samorządów gospodarczych i zawodowych;

• podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa;

• podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki  organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego;

• podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w  rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.

Ponadto oferty pracy do ePracy mogą zgłaszać także pracodawcy niebędący podmiotami, o których mowa powyżej.

Ustawa wprowadza bazę online ofert pracy na portalu ePraca, jak również bazę CV osób bezrobotnych, która będzie generowana na podstawie przekazanych przez te osoby podczas rejestracji danych. Umożliwi to szybszy dobór kandydatów pod oferty pracy. Pracodawca, który zgłosi ofertę pracy do ePracy, będzie otrzymywał informację o dopasowanych do tej oferty pracy życiorysach zawodowych bezrobotnych, poszukujących pracy i osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo – o ile osoby te wyraziły zgodę na  przekazanie takiej informacji.

Informacja, o której mowa powyżej, przekazywana będzie na indywidualne konto oraz na  wskazany przez pracodawcę adres elektroniczny lub numer telefonu.

Celem zmian jest ułatwienie dostępu do ofert pracy – szczególnie specjalistycznych – osobom poszukującym zatrudnienia.

Pracodawca przy zgłaszaniu oferty pracy do ePracy będzie mógł wybrać PUP wiodący w zakresie realizacji oferty pracy, właściwy ze względu na siedzibę pracodawcy, miejsce wykonywania pracy, albo inny wybrany przez siebie. Pracodawca poza wybraniem PUP wiodącego może wybrać dodatkowe PUP odpowiedzialne za realizację oferty pracy, w szczególności, jeżeli miejscem wykonywania pracy określonym w ofercie pracy jest województwo lub teren całego kraju.

Powiatowy Urząd Pracy w Śremie przygotowuje się do wdrożenia nowych przepisów, w związku z tym wszelkie informacje dotyczące zmian w powyższym zakresie,  w tym druki dokumentów, będą aktualizowane i publikowane na naszej stronie internetowej: www.srem.praca.gov.pl.

Informacje o publikacji dokumentu